Happy 2020 everyone! Misschien heb je je al een fitnessabonnement aangeschaft en misschien heb je zelfs enkele goede voornemens bedacht (ook al blijft dit meestal bij voornemens, let’s be honest). Maar is je bedrijfsstrategie eigenlijk wel afgestemd op de digitale SEO-trends van 2020? Hoe kan je online ijzersterk staan in het nieuwe jaar? Zet deze 4 items zéker op je to-do list.
1) Houd rekening met de BERT-update
De BERT-wat? Nee hoor, het gaat hier niet om de eigennaam, maar wel om een afkorting voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. Klinkt ingewikkeld? Let us explain. De BERT-update is een van de belangrijkste digitale trends voor 2020. Het duidt eigenlijk op Google’s toenemende inzicht in natuurlijke taal en contextuele relaties tussen woorden. Google interpreteert (de intentie achter) zoekopdrachten dus steeds beter.
- Wil je bijvoorbeeld de zoekwoordcombinatie ‘bed kopen goedkoop’ in je teksten verwerken? Dan hoef je niet ‘hier kan je een bed kopen goedkoop’ te schrijven. Je kan gerust kiezen voor een vlotter en natuurlijker taalgebruik dat begrijpelijk is voor jouw lezers, zoals ‘hier kan je goedkope bedden kopen’. Google weet wat je bedoelt.
“BERT doesn’t change the fundamentals of what we’ve long said: write content for users.” – Danny Sullivan
2) Optimaliseer je content voor Voice Search
“Hey Google, welk weer wordt het morgen?”. “Hey Siri, wat is het laatste nieuws?”. Voice Search is tegenwoordig een van onze bff’s. We voeren niet alleen zoekacties uit via ons toetsenbord, maar ook via onze stem. Het is makkelijk, snel, handsfree én lekker handig als je bijvoorbeeld aan het koken of aan het rijden bent. Het ziet er dan ook naar uit dat deze digitale trend van 2020 steeds populairder zal worden over de hele wereld. Sommigen claimen zelfs dat maar liefst 50% van alle zoekopdrachten via Voice Search zullen verlopen in het nieuwe jaar.
- Het zal je vast niet verbazen dat deze trend een bijzonder grote impact heeft op je SEO- en contentstrategie. Zoekopdrachten zullen een meer vragende, lange en natuurlijke vorm aannemen. In plaats van “recept chocomousse” in te tikken in Google, zullen mensen nu eerder “Wat is het beste recept voor chocomousse?” vragen aan Google. De ideale SEO-content speelt in op deze zoekwoordcombinaties én geeft heel doelgericht een antwoord op dergelijke vragen.
3) Smul van E-A-T
Misschien krijg je spontaan honger als je de term ‘E-A-T’ ziet. Maar laat je niet vangen, dit is eigenlijk een acroniem voor ‘Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness’. That’s right, Google is dol op websites die gekenmerkt worden door expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. E-A-T is zelfs een essentieel criterium bij de beoordeling van je website kwaliteit. Dit is dus niet voor niets een van dé digitale SEO-trends van 2020.
- Altijd al eens te koop willen lopen met al je kennis? Don’t hold yourself back. Laat zien dat je een expert bent in je vak, benadruk je ervaring, creëer nuttige, correcte en geloofwaardige content en breng dit over op een gezaghebbende manier. Daarnaast is het belangrijk om diverse interessante, relevante en kwalitatieve links te integreren naar domeinen met een sterke autoriteit (i.e. ‘linkbuilding’). Geef lezers bovendien een gevoel van vertrouwen, zeker bij webshops. Om deze reden zijn ook ‘over ons’ pagina’s en contactpagina’s van groot belang: zo weten klanten wie er écht achter de website schuilt. Het menselijke aspect is en blijft belangrijk.
4) Focus op featured snippets
Wil je een verpletterende online indruk maken in het nieuwe jaar en de digitale SEO-trends van 2020 naadloos opvolgen? Zet dan maximaal in op featured snippets. Dit zijn ‘uitgelichte zoekresultaten’ die bovenaan de zoekresultatenpagina verschijnen. Ze bieden een beknopt antwoord op een gebruikersvraag in de vorm van een tekst, bulletpoint- of genummerde lijst, tabel, afbeelding of YouTube-video. De featured snippets vallen veel meer op dan de andere zoekresultaten en kunnen daardoor meer clicks genereren.
- Onderzoek welke vragen jouw klanten stellen in de zoekmachine, i.e. ‘question keywords’. Probeer deze vragen te formuleren in een h2 of h3-titel. Beantwoord de vraag vervolgens zo direct, accuraat en objectief mogelijk. Structureer de informatie bijvoorbeeld in een duidelijke opsomming, creëer een handige tabel of schrijf een transparante paragraaf van 40 tot 60 woorden. Via deze werkwijze optimaliseer je je website tegelijkertijd ook voor Voice Search.
De 4 digitale SEO-trends van 2020 op een rijtje
De 4 digitale trends van 2020 leren ons hoe de ideale SEO-content eruit moet zien en hoe je jouw digitale strategie kan finetunen:
- Gemaakte en geforceerde zinnen zijn een no-go. Kies voor unieke, sterke, natuurlijke en vlot leesbare content van hoge kwaliteit. Dankzij de BERT-update weet Google meteen wat je bedoelt.
- Verwerk veelgestelde, populaire vragen in je SEO-content en formuleer duidelijke antwoorden. Zo speel je in op het populaire fenomeen van Voice Search.
- Laat je expertise duidelijk weerspiegelen op je website. Zet in op geloofwaardige, transparante webteksten en integreer kwalitatieve en relevante externe links.
- Optimaliseer je content voor featured snippets en verhoog je kansen om te scoren in Google. Wijd een h2 of h3-titel toe aan een ‘question keyword’ en geef een doelgericht antwoord, bv. in de vorm van een opsomming, tabel of tekst van 40 tot 60 woorden.
Jouw nieuwe jaar digitaal sterk inzetten?
Doe beroep op onze SEO-specialisten om content van de hoogste kwaliteit te creëren en om te scoren in Google.