menu sluiten

blog.

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Bij de toepassingen van de SEO-regels denken we vooral aan technische SEO (de technische aspecten op een website die je ranking beïnvloeden) en content SEO (relevante content met de juiste keywords en een afgebakend onderwerp per pagina). Afbeeldingen worden daarbij vaak over het hoofd gezien. SEO voor afbeeldingen mag nochtans niet uitgevlakt worden. Zoekmachines houden namelijk rekening met afbeeldingen om een ranking te bepalen. We geven je hier enkele tips mee.

Waarom afbeeldingen optimaliseren met SEO?

De afbeeldingen op je website SEO-optimaliseren heeft twee grote voordelen: het verhoogt de vindbaarheid en verbetert de gebruikerservaring. Geoptimaliseerde afbeeldingen laden namelijk sneller en ze maken kans om hoger te scoren in Google.

Daarnaast zorgen ze ook voor meer organisch verkeer naar je website, al hangt dat af van de specifieke context en wat je precies aanbiedt. Als mensen op zoek gaan naar een loodgieter zoeken ze niet op afbeeldingen. Heb je daarentegen een webshop met bijvoorbeeld muziekinstrumenten? Dan is SEO voor afbeeldingen net razend belangrijk.

Afbeeldingen niet optimaliseren kan er zelfs toe leiden dat je ranking net daalt. Google kijkt niet naar de afbeelding zelf, maar naar de code erachter. Als die niet optimaal is ingevuld of zelfs (deels) ontbreekt, komt dit je ranking niet ten goede.

Alt tag en bestandsnaam

Met een alt tag vertel je Google waar de afbeelding over gaat. Zonder alt tag kan Google niet achterhalen waarom er een afbeelding op je pagina staat of waar ze over gaat. De alt tag moet beschrijven wat er op de afbeelding te zien is, relevant zijn in de context en best het primaire keyword voor de pagina bevatten. Het moet de afbeelding logisch kunnen vervangen. Gebruik dus niet de bestandsnaam of de paginatitel.

Zorg er daarnaast ook voor dat je je afbeelding optimaliseert voor SEO door ze een ‘cleane’ bestandsnaam mee te geven. Een automatisch gegenereerde combinatie van letters en cijfers is nietszeggend. Geef het bestand een beschrijvende naam waarin ook het keyword verwerkt zit.

Srcset-attribuut

Mobile first” is meer en meer het Google-credo. Het is daarom aangewezen je afbeeldingen te optimaliseren voor verschillende schermen. Op een gsm-scherm is een afbeelding met een breedte van 400 px voldoende, terwijl dat voor een computerscherm te weinig is. Met behulp van het img srcset-attribuut in de code kan je aangeven welke versie van een afbeelding moet worden weergegeven op welk scherm.

Niet elke versie van diezelfde afbeelding wordt geïndexeerd door Google. Enkel het bestand dat je bij het src-attribuut ingeeft wordt geïndexeerd.

Lazy loading

Hoewel de naam doet vermoeden dat lazy loading je website vertraagt is niets minder waar. Volgens dit principe wordt het laden van een afbeelding vertraagd als ze nog niet direct nodig is op de pagina. Ze wordt pas later geladen wanneer de websitebezoeker scrolt en op de plaats komt waar de afbeelding staat. Dit principe zorgt voor een kortere laadtijd en er wordt minder bandbreedte verbruikt.

Een gloednieuwe website laten maken met de beste afbeeldingen volgens de SEO-regels?

Onze straffe experts maken voor jou een geweldige website op maat.

LET’S DO THIS

Share us: