We leven in een wereld waar er immens veel internetverkeer is via mobile devices. Daarom is het bijna ondenkbaar dat velen nog steeds het gevoel hebben dat het gewoon tergend traag gaat. Toch is dit vaak nog het geval. Daar de mens niet het meest geduldige wezen op aard is, heeft dit tot gevolg dat veel mensen afhaken vooraleer een pagina volledig kon laden.
Voor bedrijven, marketeers en publishers wil dit zeggen dat ze minder visibiliteit en conversie creëren en dus vaak hun doelen niet kunnen verwezenlijken. Daarom introduceerde Google in oktober vorig jaar hun AMP project, oftewel Accelerated Mobile Pages.
Wat is AMP?
AMP is een open source initiatief dat doelt op een heuse verbetering van de online ervaring op mobiele toestellen. Accelerated Mobile Pages zijn de snellere variant van de originele webpagina. Dit is bedoeld om pagina’s met rich content (met onder meer tekst, afbeeldingen en video’s) sneller te laden op mobiele toestellen om zo de user experience een boost te geven.
Een webpagina met een HTML-code die vaak zware en logge elementen bevat (afbeeldingen, video’s, social media links ed.) zal door AMP worden aangepakt. De belabberde elementen zullen door Google worden verwijderd en vervangen door aangepaste AMP-elementen. Het is dus mogelijk AMP te integreren in je website om op die manier je website sneller te maken voor mobiele telefoons.
Het initiële project was gestoeld op het gebruik van AMP bij nieuwsitems, maar ondertussen is al gebleken dat ander sectoren de boot niet willen missen. Ondertussen registreerde Google al om en bij de 140 miljoen AMP documenten in hun index. Er wordt verwacht dat daar elke week 4 miljoen aan zullen worden toegevoegd.
Wat is nu het gevolg voor SEO?
Het is niet zo dat Accelerated Mobile Pages zomaar vooral krijgen wat de ranking van Google betreft. Dit wil echter niet zeggen dat het geen voordeel kan opleveren. Google gaf al meermaals aan dat laadtijd en snelheid op zich factoren zijn die er zeker toe doen op vlak van SEO. Op mobiel vlak was dit tot voor kort niet het geval maar begin juli 2016 stelde ene Gary Illys van Google dat laadtijd en snelheid in de nabije toekomst ook op mobiel vlak een rol zullen spelen.