Wanneer je vandaag op Google “SEO tips” intikt krijg je miljoenen resultaten. Zowat elk resultaat biedt tips & tricks waarmee je je ranking kan verbeteren. De ene al handiger dan de andere. Ook “Content is King” wordt op dit moment wel heel vaak naar ieders hoofd geslingerd. Content is dan ook een belangrijk aspect van de SEO ranking. Toch mogen we niet vergeten dat een goeie basis nog steeds van kapitaal belang is om ook daadwerkelijk resultaat te boeken. Daarom overlopen we hier even waarom en ook hoe!
Crawlers
Zoekmachine crawlers of ook spiders zijn in se algoritmen die het web gaan doorzoeken en nieuwe (of vernieuwde) webpagina’s gaan opslaan in de database. Het is dus niet onlogisch als we zeggen dat je website makkelijk te crawlen moet zijn om een goed resultaat te bekomen. Wanneer zoekmachines hier al moeilijkheden ondervinden, is het vaak lastig om je vindbaarheid te verbeteren, zelfs al schrijf je de beste content die de mensheid ooit van dichtbij heeft gezien.
Doordat dit uiteraard technische materie is vertrouw je hierbij op je web partner. Deze kan verschillende zaken gaan doen om het crawl-proces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Een voorbeeld daarvan is het gebruiken van robots.txt file. Dit bestand zal de web crawlers gaan begeleiden in het verkennen van je website. Er zijn bijvoorbeeld pagina’s die helemaal niet interessant zijn voor zoekmachines, zoals login pagina’s of pagina’s die enkel intern worden gebruikt zoals webapplicaties. Met behulp van deze robots.txt file geef je aan welke pagina’s de moeite waard zijn en welke voor de zoekmachines weinig nut hebben.
Nu je robots.txt file op punt staat is het tijd om je site map te maken. Deze site map is als het ware een overzicht van alles dat aanwezig is op je website. Dit helpt zoekmachines te navigeren tussen de webpagina’s. Deze sitemap kan je web partner dan ook uploaden op Google Search Console bij de algemene registratie.
Structuur van de website
Mobiel- en gebruiksvriendelijkheid zijn twee absolute hoekstenen in de wereld van webdesign en SEO. Maar naast deze zaken is er ook nog een even belangrijk doch simpel detail dat vaak over het hoofd wordt gezien. Een goeie structuur in je website. Deze draagt rechtstreeks ook bij aan de gebruiksvriendelijkheid dus: enkel voordelen!
Maar waarom is een goeie structuur belangrijk voor zoekmachines? Dit bouwt eigenlijk verder op de crawlers van de vorige paragraaf. Wanneer je site logisch is opgebouwd en dus een nagenoeg perfecte structuur heeft, is het voor web crawlers makkelijk om je content en vooral ook context beter te begrijpen. Het is dus de bedoeling om een structuur te creëren die logisch is en die het voor je bezoekers en de zoekmachines makkelijk maakt om te vinden wat ze zoeken. Dit is een stuk moeilijker dan het lijkt en vraagt veel tijd en moeite!
Titels en metatekst
Titels zijn een onderdeel van het algoritme van Google. Meta omschrijvingen zijn dit niet. Toch laat je deze beter niet links liggen. Zoekmachines zullen deze meta omschrijvingen wel degelijk lezen en hoe meer en hoe duidelijker je hen informatie kunt verschaffen, hoe beter. Ook zijn deze zaken de eerste indruk die een bezoeker krijgt van je website of –pagina. Wanneer ze dus op punt staan is de kans een stuk groter dat bezoekers klikken en niet meteen wegklikken omdat ze niet krijgen wat ze verwachtten. Deze zaken zijn trouwens ook signalen waarmee Google rekening houdt.
Investeer in de basis
Het is dus duidelijk dat vooraleer je gaat investeren in de laatste nieuwe trends de basis volledig op punt moet staan. De nieuwste tactieken waarover met veel lof wordt geschreven kunnen misschien wel werken, maar zonder een ijzersterke fundering zal het gewenste resultaat toch uitblijven.