‘E-commerce’ of ‘verkoop op afstand’ is alomtegenwoordig. Dringend een verjaardagscadeautje of een nieuwe outfit nodig? In slechts een paar muisklikken is de klus geklaard. Start je echter zelf een webshop, dan komt er heel wat meer bij kijken. Welke wettelijke regels moet je nu precies in het achterhoofd houden? Wij geven je een handig overzicht van de e-commerce wetgeving in België.
Vijf e-commerce richtlijnen op een regelrechte rij
Verkoop je als onderneming producten of diensten aan particulieren via het internet? Dan geldt volgens de FOD Economie de regelgeving over de verkoop op afstand. Wil je online verkopen in België, dan moet je dus een heleboel wettelijke e-commerce regels respecteren. De e-commerce wetgeving in België wil namelijk de bescherming van de consument maximaliseren en misbruik bij online verkoop minimaliseren. Daarom neemt FOD Economie jaarlijks heel wat webshops onder de loep om te kijken of ze aan deze wetten voldoen. Is dat niet het geval, dan kunnen de boetes hoog oplopen. Over welke e-commerce richtlijnen gaat het juist?
1) Informatieplicht
Informatieplicht is een cruciaal onderdeel van de e-commerce wetgeving in België. Het houdt in dat je als webshophouder duidelijke, verstaanbare én correcte informatie moet verschaffen over:
- je bedrijf zelf (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, KvK- en btw-nummer)
- kenmerken van de aangeboden producten of diensten
- totale prijs van de producten of diensten of de manier waarop die berekend wordt
- alle extra kosten, bv. leveringskosten, verzendkosten, retourkosten, betaling via creditcard
- de verschillende betaalmogelijkheden
- bestelling en bevestiging van bestelling (met alle relevante informatie), betaling, verzending, levering- en leveringstermijn, retournering, wettelijke garantie, herroepingsrecht, dienst na verkoop, klachtenprocedure
2) Algemene voorwaarden
Je moet de algemene voorwaarden steeds verstrekken én laten goedkeuren door je klanten. Dit zijn de voorwaarden die jij als webshophouder hanteert tijdens de verkoop. Let er wel op dat deze algemene voorwaarden enkel geldig zijn wanneer het vakje nog niet standaard aangevinkt is. Bovendien moet de klant de algemene voorwaarden kunnen downloaden als pdf en terugvinden in de bevestigingsmail via een link.
3) Privacy en persoonsgegevens
Je online klanten laten hun persoonsgegevens achter wanneer ze een bestelling plaatsen of een account aanmaken. Daarom horen ze te weten hoe jij als verkoper omgaat met hun privacy en gegevens en waarom je die informatie juist nodig hebt. Voorzie daarom zeker een klaarduidelijk privacy- en cookiebeleid, dat je klanten kunnen nalezen en accepteren. Bewaar de persoonsgegevens bovendien niet langer dan nodig en bescherm ze grondig tegen misbruik.
4) Herroepings- of verzakingsrecht
Een ander belangrijk onderdeel van de e-commerce wetgeving in België is het herroepings- of verzakingsrecht. Dat betekent dat de klant kan afzien van zijn aankoop binnen een termijn van 14 kalenderdagen na ontvangst van de aankoop. Hij hoeft de verkoper enkel een schriftelijke mededeling te bezorgen, zonder een reden op te geven of extra kosten te betalen. Als webshophouder moet je de klant duidelijk informeren over dit herroepingsrecht voor en na de aankoop én een wettelijk vastgesteld herroepingsformulier of modelformulier ter beschikking stellen op je webshop.
5) Wettelijke garantie
Indien jouw klant ondervindt dat het aangekochte product gebreken vertoont of niet naar behoren functioneert, heeft hij recht op een gratis reparatie, nieuw product of terugbetaling. Als verkoper dien je je klanten steeds in te lichten over deze wettelijke garantie.
Een webshop laten bouwen volgens de regels van de kunst?
The Website Company creëert een unieke webshop op maat van jouw wensen én in overeenstemming met de e-commerce wetgeving in België.