menu sluiten

blog.

Waarom zijn featured snippets zo belangrijk?

Onderzoek toont aan dat ongeveer 50% van alle zoekopdrachten in Google zero-clicks searches zijn. En die trend zet zich zeker door bij zoekopdrachten in vraagvorm. Dan krijg je namelijk vaak featured snippets te zien: een klein blokje bovenaan dat je vraag meteen beantwoordt. We leggen je hier uit waarom featured snippets belangrijk zijn en hoe we jouw website op die plaats in Google krijgen.

Waarom wil ik de featured snippet?

Iedereen wil op positie 1 in Google staan. Op het eerste resultaat wordt namelijk het meest geklikt, op het tweede minder vaak, op het derde nog wat minder en ga zo maar door. Maar een featured snippet is positie 0. Dit resulteert in meer kliks, meer zichtbaarheid en een hogere conversion rate. Bovendien duidt Google de tekst die in de featured snippet staat nu in fluogeel aan op je website als je op de snippet klikt.

Hoe claim je deze plaats?

1. Een vraag beantwoorden

Niet alle zoekopdrachten hebben een featured snippet. Het zijn vooral zoekopdrachten in vraagvorm die er een hebben. Zo heeft de opdracht “zoekwoordenonderzoek” er geen, maar “wat is een zoekwoordenonderzoek” wel. How to- of Q&A-pagina’s scoren daarom vaak goed voor een featured snippet. Om er een te kapen, formuleer je dus best een antwoord op een vraag. Niet zomaar een vraag, maar een vraag die jouw doelpubliek zich stelt. Daarvoor doe je dus best wat research.

2. Kwalitatieve content creëren

Het juiste zoekwoord vinden is cruciaal. En lijstjes in je content verwerken is ook een goede truc. Dit helpt namelijk om de featured snippet te kapen. Maar Google can’t be fooled. Het allerbelangrijkste criterium blijft daarom toch kwalitatieve content. De featured snippet wordt in meer dan 70% van de gevallen uit een van de eerste drie organische zoekresultaten gehaald, waardoor je vaak tweemaal op de eerste resultatenpagina verschijnt. Content moet daarom van een hoge kwaliteit, makkelijk te begrijpen en user-focused zijn om kans te maken op een featured snippet.

3. Paginastructuur en headings optimaliseren

Om die felbegeerde plaats te claimen, moet een pagina over een duidelijke structuur beschikken. Een H1-tag gebruiken voor de paginatitel en H2, H3 enzovoort voor tussentitels maakt een groot verschil. Google moet namelijk een pagina correct kunnen interpreteren voordat de zoekmachine een tekstfragment kan selecteren. Maak het de webcrawler dus zo eenvoudig mogelijk om zo hoog mogelijk te ranken en in aanmerking te komen voor de featured snippet.

Klaar om samen met ons aan de slag te gaan?

De experts van The Website Company staan te popelen om jouw online vindbaarheid te optimaliseren met een sterke online strategie.

GET IN TOUCH

Share us: