Maakt je website nog gebruik van Google Universal Analytics? Dan stap je beter zo snel mogelijk over naar Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 verzamelt Universal Analytics geen data meer en krijg je geen nieuwe websitegegevens meer binnen. Daarnaast kan je je gegevens van UA niet overdragen naar GA4. Schakel je niet over? Dan verlies je dus veel data. Maar wat is GA4 nu juist? Wat is het verschil met UA en hoe kan je GA4 instellen? Wij leggen het in deze blogpost graag voor je uit.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) is een upgradeversie van de analysetool Universal Analytics. GA4 helpt bedrijven en marketeers om op een effectieve manier belangrijke gebruikersgegevens van klanten te analyseren. Zo volgt GA4 het volledige klanttraject op meerdere platformen en maakt het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) en machine learning. Daarnaast is Google Analytics 4 gericht op de privacy van de klant. Met privacy-first tracking, cross-channel gegevensmeting en AI-gestuurde voorspellende analyses is GA4 een geavanceerde tool die hoogstaande inzichten biedt in hoe gebruikers omgaan met je website en/of app. Die kan je inzetten om je marketingkanalen te verbeteren.
Google Analytics 4 vs Universal Analytics
Tracking van gebeurtenissen
De grootste verandering van Google Analytics ligt in de meting van data. Bij Universal Analytics lag de focus op een user- en session-based datamodel waarbij er data verzameld werd zoals geslacht, pageviews en downloads van de bezoeker. GA4 daarentegen baseert zich op een event-driven datamodel waarbij pagescrolls of meerdere clicks belangrijke gegevens zijn die automatisch worden gemeten. Vervolgens kan je bijkomende gebeurtenissen makkelijker opzetten met Google Analytics 4. Met GA4 hou je de betrokkenheid van de bezoeker meer in het oog.
Verschillende datastreams
Wat gebeurt er als gebruikers op meer dan één platform actief zijn? Met de oude versie was het bijna onmogelijk om gebruikers op verschillende platformen te volgen. Met Google Analytics 4 is dat wel mogelijk aangezien het zowel website- als appgegevens verzamelt. Met de nieuwste versie kan je dus de gebruikerservaring volgen van a tot z en van platform tot platform.
Makkelijkere reportage
Wat de dashboards en de rapportage betreft, is het doel van Google Analytics 4 om een klant doorheen de hele marketingfunnel eenvoudiger te volgen. Zo is er een nieuwe sectie ‘levenscyclus’ toegevoegd die rapporten bevat voor ‘acquisitie’, ‘betrokkenheid’, ‘inkomsten genereren’ en ‘behoud’. In Universal Analytics daarentegen bestaat enkel het rapport ‘acquisitie’. De nieuwe onderdelen van GA4 bieden dus meer inzicht in de latere stappen van de customer journey waardoor je meer doordachte marketingkeuzes kan maken. Daarnaast kan je het dashboard in GA4 makkelijk aanpassen zodat de rapporten die je ziet voor jouw bedrijf het meest relevant zijn.
Van cookies tot machine learning
Websites ontwikkelen zich steeds meer en bezoekers worden almaar bewuster van hun privacy. Daarom kiezen ze er vaker voor om third-party cookies te weigeren en wordt het voor bedrijven steeds lastiger om gebruikers online te volgen. Dat probleem heeft Google Analytics 4 nu aangepakt via machine learning. GA4 zal de ontbrekende data zo goed mogelijk aanvullen zodat je toch waardevolle inzichten krijgt zonder dat bezoekers alle cookies moeten accepteren.
Hoe Google Analytics 4 instellen?
Heeft jouw bedrijf al een Universal account? Dan kan je jouw account makkelijk upgraden naar de nieuwe versie.
- Upgrade naar GA4 via de property-instellingen van je Google Analytics.
- Voeg de nieuwe tracking code toe op je website van Google Tag Manager.
- Controleer of alle valuta- en tijdzone-instellingen correct zijn.
- Zet ‘gegevensverzameling door Google-signalen’ uit.
- Stel opnieuw conversies in.
- Filter je interne verkeer.
- Transfereer gebeurtenissen van UA naar GA4.
- Koppel je Google Ads en Google Search Console aan je Google Analytics 4
Geraak je er niet aan uit of laat je het werk liever aan een expert over? The Website Company helpt je uit de nood!
Moet mijn bedrijf overschakelen op GA4?
Kort antwoord: ja! We zijn ervan overtuigd dat Google Analytics 4 een betere versie is dan de oude Universal Analytics. Daarnaast kan je jouw oude Universal Analytics-gegevens niet overdragen naar de nieuwe versie waardoor je helemaal opnieuw moet beginnen. Daarom adviseren we je nu al je GA4-property in te stellen, want hoe eerder je dat doet, hoe meer gegevens je hebt tegen 1 juli 2023. Vervolgens helpt Google Analytics 4 je onderneming verder te groeien en jouw websitebezoekers beter te begrijpen.
Hoe kan The Website Company jou helpen?
Blijft de switch van Universal Analytics naar Google Analytics 4 Chinees voor jou? The Website Company to the rescue! Voor al onze klanten schakelen wij op de correcte manier over van Universal Analytics naar Google Analytics 4.