Het is belangrijk je niet blind te staren op één enkele metric bij je SEO campagne. Zo komt het vaak voor dat het enige waar men op let de ranking is in Google. Je hebt een massa aan data ter beschikking en het zou dus zonde zijn om deze links te laten liggen. Als je het maximum aan succes wilt bereiken zal je je aandacht moeten verdelen over een resem aan metrics. Hier zijn enkele kleppers.
Bounce rates
Een webpagina die je verwachtingen niet inwilligt zal je snel weer willen verlaten. Dit is het geval bij zowat elke internetgebruiker. Informatie verstrekken over hoe lang bezoekers gemiddeld op je pagina’s blijven, kan je zeker helpen je strategie te verbeteren. De tijd die iemand spendeert op je website is dus een metric om in het oog te houden.
Wanneer je ziet dat bepaalde pagina’s een hoge bounce rate hebben, kan het zijn dat ze de bezoeker niet bieden wat die verwacht waardoor ze de pagina snel verlaten. Hier is het geen slecht idee om je content even onder de loep te nemen en aan te passen waar nodig. Daarnaast kan het ook dat mensen zeer kort op je website vertoeven omdat de user experience te wensen overlaat. Ga dus bij elke pagina afzonderlijk kijken hoe lang mensen er gemiddeld vertoeven, trek je conclusies en maak vervolgens de nodige aanpassingen.
Mobiel vs. Desktop verkeer
Voor heel wat bedrijven is het mobiele aspect van hun internet marketing net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan hun verkeer via traditionele apparaten. De online ervaring van mobiele gebruikers verschilt sterk van zij die via desktop surfen. Het mobiele verkeer is dus zeker een metric om rekening mee te houden.
Google hecht sinds kort heel veel belang aan de mobiele gebruiksvriendelijkheid van websites. Als deze te wensen overlaat kan het je zuur opbreken. De laadsnelheid en algemene gebruiksvriendelijkheid zijn dus belangrijke ranking factoren. Vergelijk dus je desktop metrics met je mobiele metrics en pas aan waar nodig.
Conversie meten
Mensen naar je website brengen en ze daar ook houden is een goed begin. Het is echter wel niet het einde van het verhaal. De uiteindelijke bedoeling is natuurlijk dat ze ook actie ondernemen. Google Analytics biedt je de mogelijkheid je doelen te beschrijven en dus ook te monitoren.
Zo kan een doel bijvoorbeeld een inzending via je contactformulier zijn, of zo veel mogelijk mensen een bepaalde pagina laten lezen. Zowat elk doel kan worden ingesteld en gemonitord in je Analytics account. Daarnaast kan je ook een waarde toekennen aan een bepaalde conversie.
Staar je niet blind!
Het is snel gebeurd dat je aandacht volledig gaat naar één enkele metric of gegeven. Er zijn echter, naast bovenvermelde, nog oneindig veel dingen die je waardevolle informatie kunnen verschaffen. Vermijd dus tunnelvisie en monitor elk aspect van je campagne of strategie. Enkel zo kan het beste resultaat bekomen worden.