Te opdringerig of te koud gaan verkopen heeft meestal een averechts effect. Wanneer content op je website leest als een advertentie zal deze hoogstwaarschijnlijk niet het gewenste resultaat hebben. Doordat men vandaag de dag overspoeld wordt door een stortvloed aan informatie heeft iedereen namelijk een soort van schild opgezet tegen overvloedige reclameboodschappen. Pak het dus anders aan!
Waarde is prioritair
Het is mogelijk om met je blogposts verkoop te generen zonder als een salespersoon te klinken. Maar hoe? De gouden regel is dat je content van waarde moet zijn voor de lezer. Wanneer een bezoeker van je website of blog de indruk heeft dat jouw content van grote waarde was, zal deze zich geneigd voelen een steentje bij te dragen aan jouw zaak.
Je zult als het ware verkopen terwijl de koper niet eens het gevoel heeft dat hij iets heeft gekocht. Ze steunen in hun ogen iets waar zij waarde aan hechten. Natuurlijk moet de content wel buitengewoon goed zijn.
Betrek relevante producten of diensten bij je posts
Een iets logischere manier om met je content verkoop te genereren is het linken naar één van je producten. Doe dit echter niet zomaar! Het is van kapitaal belang dat het product ook relevant is voor de content.
Los problemen op voor je bezoekers en toon aan hoe jouw product of dienst hen daarbij kan helpen. Maak daarnaast ook duidelijk waarom dit specifieke product of deze welbepaalde dienst het verschil kan uitmaken. Wees hier ook zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk. Je eigen product of dienst de hemel in prijzen zonder daarbij tot in de puntjes te vermelden waarom je dit doet, zal argwaan wekken bij de lezers.
Vergeet ook hier niet dat waarde nog steeds het belangrijkste onderdeel moet zijn van de content. Ga je product of dienst niet in de strot van je lezers duwen maar toon aan dat je product of dienst hen kan helpen op een makkelijke manier hun probleem op te lossen.
Schrijf over je klanten
Het is altijd een goed idee om je bestaande klanten te betrekken bij je content. Meer nog, geef hen een hoofdrol in het verhaal dat je vertelt. Het is geen geheim dat mensen zich beter kunnen inleven in de informatie die je verstrekt als het echte mensen en situaties bevat.
Door het delen van ervaringen van je klanten zien lezers makkelijker het voordeel dat het ook voor hen kan opleveren. Het resultaat is dat ze dus sneller geïnteresseerd raken en sneller een band vormen met je bedrijf.
Schrijf probleemoplossend
Wanneer iemand kampt met een probleem wordt vaak ten rade gegaan bij het internet. Dit is de uitgelezen kans voor jou om een oplossing aan te bieden.
Door hun problemen op te lossen met waardevolle content wordt een vertrouwensrelatie opgebouwd die in se meer waard is dan een eigenlijke verkoop. Uiteindelijk zullen ze toch wel even gaan kijken wat je allemaal te bieden hebt.
Let er wel op dat je een oplossing aanbiedt die daadwerkelijk nuttig is. Een easy fix die geen stand houdt heeft meestal niet het gewenste resultaat.
Conclusie
Je hoeft dus helemaal geen strak-in-het-pak verkoper te zijn om daadwerkelijk ook resultaat te behalen. Door waarde te bieden aan je publiek bouw je een band op die uiteindelijk belangrijker is dan de verkoopcijfers. Het gaat erom dat je mensen helpt die met een probleem kampen door hen enkel informatie te bieden die voor hen waardevol is. Ga interactie aan met je publiek en je zult merken dat het hier gaat om personen in plaats van prospects.