Een glazen bol hebben we jammer genoeg niet. Dit neemt echter niet weg dat degelijke statistieken heel wat onzekerheden kunnen wegnemen. Daarom is het belangrijk dat we in 2017 rekening houden met wat 2016 ons leerde. Zo ook op vlak van content marketing. Verouderde methoden moeten als dusdanig erkend worden en onze manier van werken moet evolueren. Wat volgt zijn enkele veel gemaakte fouten aangaande content marketing die we dit jaar uit de wereld willen helpen.
Je blog niet voldoende aandacht geven
Er zijn een massa aan blogs online te vinden. Zelfs de kleine zelfstandige heeft vandaag de dag vaak een blog op z’n website staan. Dit omdat een blog een ongelooflijk effect kan hebben op je online verkeer. Maar waar loopt het dan bij velen vaak mis?
Vaak is het zo dat men een blog begint en de eerste paar weken of maanden er ook echt moeite insteekt. Even snel verzwakt ook die moeite, met de gevolgen van dien. Het is van belang om consistent te zijn en op regelmatige basis je blog aan te vullen met nieuwe content. Enkel zo kan het gewenste resultaat bekomen worden.
Sociale Media verkeerd gebruiken
Het mooie aan sociale media is dat het een marketingkanaal is dat nagenoeg niets kost als je het goed aanpakt. Content marketers kunnen via sociale media een immens publiek bereiken, maar pakken het vaak op de verkeerde manier aan.
Vooreerst is het van kapitaal belang dat je je doelpubliek begrijpt. Enkel zo is het mogelijk om hen op de juiste manier aan te spreken en hun interesse op te wekken. Daarbij is het ook nodig dat je de conversatie aangaat met sociale media gebruikers. De engagement die hieruit voortkomt zorgt ervoor dat lezers snel leads worden.
Daarbij komt ook nog dat het net als bij je blog belangrijk is dat je consistent te werk gaat. Tracht op regelmatige tijdstippen iets te posten om zo je lezer aan je te binden. Een goede tip is om op de belangrijkste sociale media berichten in te plannen. Zo kun je heel wat posts in één keer inplannen en heb je in de tussentijd de mogelijkheid te focussen op zaken die kort op de bal spelen.
Je content niet checken op fouten
Het klinkt misschien banaal, maar ervoor zorgen dat je content geen grammaticale fouten bevat kan veel betekenen voor je reputatie als kenner in het vak. Online zit namelijk niemand te wachten op veelgemaakte spellings- of grammaticafouten die vaak gewoon irritant zijn.
Een goede tip is je content te laten overlezen door één of zelfs twee collega’s. Het gebeurt maar al te vaak dat je je eigen tekst nakijkt en gewoon voorbij je fouten leest. Iemand anders zal deze sneller opmerken en je tekst zo een stuk aangenamer maken voor de lezer.
Gaan voor kwantiteit in plaats van kwaliteit
Veel content op je website kan ervoor zorgen dat je beter gaat scoren en meer leads gaat krijgen. Het is wel een absolute voorwaarde voor solide content marketing dat die content van uitmuntende kwaliteit is. Wanneer je schrijft om te schrijven over zaken die zelfs helemaal niets met je vakgebied te maken hebben, gewoon om je word count op te krikken, ben je het verkeerde pad aan het bewandelen.
Zomaar content klakkeloos overnemen van iemand anders is ook not done. Je zal bijna altijd referenties nodig hebben om je content sterk te maken, maar deze referenties zet je beter naar je eigen hand. Zo kun je bijvoorbeeld content in een andere taal vertalen en in je eigen woorden neerschrijven. Daarbij is het wel belangrijk dat je daadwerkelijk je eigen woorden gebruikt en niet zomaar de google translate vertaling.
De moraal van het verhaal is dat je beter minder content genereert die van degelijke kwaliteit is, dan heel veel content die te wensen overlaat.
Je blind staren op slechts één content marketing tactiek
Content marketing is veel meer dan gewoon een stuk tekst schrijven en klaar. Wat de kwaliteit van het stuk content ook moge zijn, je werk stopt hier niet. Goede content marketers maken gebruik van verschillende tactieken om hun content aan de man te brengen en zullen ook verschillende soorten content maken. Zo maken ze gebruik van sociale media, schrijven ze niet alleen teksten maar maken ze ook infographics of filmpjes, etc. Maak gebruik van alles dat de online wereld je biedt en staar je niet blind op één enkele content marketing tactiek.
Geen rekening houden met mobiel
2016 was het jaar van mobiel. Google hechte opeens een ongezien belang aan de compatibiliteit van websites voor mobiele toestellen. We hoeven dus niet te zeggen dat het immens belangrijk is om te optimaliseren voor mobiele toestellen. Niet enkel op technisch vlak moet geoptimaliseerd worden, maar ook op vlak van content. Mobiele gebruikers willen snel tot een antwoord op hun vraag komen. Zorg er dus voor dat je mobiele content geen half uur in beslag neemt om te doorlezen vooraleer de gebruiker een oplossing vindt op zijn/haar probleem.
Een gewaarschuwd man/vrouw …
Missen is menselijk. Het zal dus niemand verwonderen als hier en daar nog een foutje sluipt in je content marketing. Het moet wel gezegd dat met deze tips en enige moeite je al een heel eind op weg bent om geslaagde marketing te voeren. Laat je dus niet vangen aan veelgemaakte fouten en investeer tijd en moeite in je content om de vruchten te plukken van je noeste arbeid.