menu sluiten

blog.

SEO vs. SEA: ken jij het verschil?

Voor wie niet helemaal thuis is in de communicatiewereld, roepen de termen SEO en SEA vast wat vragen op. Nochtans zijn beide Search Engine Optimization en Search Engine Advertising belangrijke middelen om je website hoog te laten scoren in Google. Maar wat is nu juist het verschil tussen SEO en SEA? En in welke van de twee investeer je best?

Same same, but different

Hoe vaak scrol jij eigenlijk nog volledig naar onder om alle zoekresultaten te bekijken in Google? Maakt niet uit naar wat je op zoek bent, meestal valt jouw oog op de eerste 3 tot 5 resultaten. En dat biedt vandaag de dag een grote uitdaging aan elke website-eigenaar. Logisch ook, want iédereen strijdt om een plekje in de frontlinie van Google.

Daarom zijn SEO of Search Engine Optimization en SEA of Search Engine Advertising tegenwoordig absolute hot topics. Beiden maken deel uit van het domein SEM of Search Engine Marketing en zijn cruciale tools om je website op de eerste pagina van Google te krijgen. Kort gezegd realiseer je dat bij SEO op een organische of natuurlijke manier, terwijl je dat bij SEA op een betalende wijze doet. Ze beogen dus alle twee hetzelfde doel, maar de vorm en strategie zijn verschillend. Dat is uiteraard kort door de bocht. Het verschil tussen SEO en SEA situeert zich op heel wat niveaus.

De betekenis van SEO of Search Engine Optimization

Om het verschil tussen SEO en SEA uit te leggen, gaan we eerst wat dieper in op SEO of Search Engine Optimization. Dat is de optimalisatie van je website zodat die sterker scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Op termijn creëer je hierdoor opmerkelijk meer online vindbaarheid en lok je meer kwalitatieve bezoekers naar je website.

“No website can stand without a strong backbone. And that backbone is technical SEO.”
(Neil Patel)

Er zijn zo’n 200 factoren die jouw Google ranking beïnvloeden, maar drie ervan verdienen het meeste aandacht: techniek, content en autoriteit.

Vindt Google gemakkelijk wat hij zoekt op je website? Bingo! Het is immens belangrijk dat je website goed leesbaar is voor zoekmachines en een duidelijke informatie- en URL-structuur bevat. Verder kan je Google behagen door o.a. een grote mate van responsiveness, sterke meta titles en descriptions, linkbuilding, aanwezigheid en correcte configuratie van robot.txt en sitemap.xml.

SEO-geoptimaliseerde teksten zijn relevant en spelen in op de noden, vragen en eisen van je doelpubliek. Waarnaar is je potentiële klant op zoek? Welke zoekwoorden tikt hij of zij in? Hoe meer matches Google vindt tussen deze zoekopdracht en jouw content, hoe hoger hij jouw website zal ranken. Daarom is het bovendien belangrijk dat je webteksten voldoende tekst bevatten en op een duidelijke manier gestructureerd zijn.

“First: Focus on searcher intent. This should underpin all of your activities—research, creation and distribution. What is the searcher really trying to achieve and how is your content helping them reach this goal?”
(Simon Ensor)

Staat jouw website al een tijdje op het net? Maak je veel gebruik van linkbuilding? Zijn er veel unieke en kwalitatieve bezoekers op jouw website en spenderen ze voldoende tijd op je webpagina’s? Websites met een goede reputatie verdienen volgens Google een mooi plekje tussen de zoekresultaten.

De kracht van SEA of Search Engine Advertising

Bij SEA, Search Engine Advertising of zoekmachine adverteren betaal je Google in ruil voor een plaats bovenaan in Google. Je koopt als het ware een advertentieruimte binnen Google en betaalt voor specifieke zoekwoorden waarop je wil gevonden worden. Dat is een fundamenteel verschil tussen SEO en SEA.

Het grote voordeel van SEA of Search Engine Advertising is dat je heel doelgericht kan gaan targeten. Zo kan je bijvoorbeeld instellen voor welke doelgroep, in welke regio en op welk moment je advertenties moeten verschijnen. Of je kan ervoor kiezen om te adverteren op social media, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn.

Bovendien kan je met SEA steeds je doelpubliek aanspreken op de manier die jij verkiest. Google AdWords schotelt je namelijk verschillende advertentiemogelijkheden voor:

  • tekstadvertenties (Google Search)
  • beeldadvertenties (Google Display)
  • productadvertenties (Google Shopping)
  • video-advertenties (Google Video)

Het verschil tussen SEO en SEA in een notendop

SEO (Search Engine Optimization)SEA (Search Engine Advertising)
je betaalt geen advertentiekosten, elke click op je website is gratisje betaalt voor elke click en concurreert met heel wat andere bedrijven, waardoor je SEA-campagnes soms heel duur kunnen oplopen
advertenties verschijnen onder de betalende advertenties (SEA), waardoor je soms eerst naar beneden moet scrollen om ze te kunnen zienadvertenties verschijnen steeds bovenaan in Google boven de organische resultaten (SEO)
resultaat na enkele weken of maanden, het kan even duren vooraleer je de vruchten plukt van je SEO-geoptimaliseerde websiteonmiddellijk resultaat, waardoor SEA ideaal is om meteen online vindbaarheid en visibiliteit te creëren bij een beginnend bedrijf, merk of product
je SEO-geoptimaliseerde website blijft goed scoren in Google eens het op poten staat en is daarom een duurzame investeringals je je betaalde campagnes stopzet, verdwijnen je advertenties en is je website niet meer zichtbaar bovenaan in de zoekresultaten

SEO en SEA: collega’s of concurrenten?

Met twee sta je altijd sterker dan alleen. En dat is bij SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) niet anders. Velen denken dat deze twee marketing technieken elkaar op de hielen zitten, maar eigenlijk geven ze elkaar net een duwtje in de rug. De combinatie ervan zorgt ervoor dat je nóg hoger scoort in zoekmachines zoals Google en dat je écht het verschil maakt. Om jou een idee te geven:

  • Via SEO kan je analyseren welke bezoekers veel intentie tonen om te converteren. Deze geïnteresseerde bezoekers kan je targeten aan de hand van slimme SEA-campagnes om ze echt over de streep te trekken.
  • Omgekeerd kan je via SEA-campagnes bekijken welke zoekwoorden succesvol en populair zijn, om deze nadien te verwerken in jouw SEO-geoptimaliseerde webteksten.
  • In je SEO-geoptimaliseerde content kan je de longtail zoekwoorden verwerken die moeilijker te integreren zijn in jouw SEA-campagnes.

We raden je dus aan om gebruik te maken van SEO én SEA om jouw bedrijf naar nieuwe online hoogtes te stuwen.

SEO en SEA inzetten voor een sterke Google positionering?

De SEO- en SEA-experten van The Website Company geven je deskundig advies en creëren websites, webshops en webteksten op maat die goed scoren in Google.

MEER INFORMATIE

Share us: