contactpagina

6 tips voor een ijzersterke contactpagina

Webdesign
6 tips voor een ijzersterke contactpagina

Bij een quick scan doorheen Google wordt snel duidelijk dat heel wat onderzoek is gevoerd naar de optimalisering van homepagina’s, verkooppagina’s, dienstenpagina’s, enz.

Heel weinig wordt echter aandacht besteed aan de contactpagina. Toch is deze van kapitaal belang wil je waardevolle leads bereiken. Ontdek hier enkele tips voor een solide contactpagina.

1. Maak gebruik van meerdere stappen

Het is belangrijk dat voldoende informatie vergaard wordt via het contactformulier. Een te lang contactformulier kan echter afschrikwekkend zijn. Soms is het dan beter je formulier op te delen in verschillende stappen.

Begin met enkele basisgegevens en leid de bezoeker vervolgens naar de volgende stap. Op die manier heeft deze laatste niet het gevoel één lang formulier in te vullen, maar eerder 2 of 3 kleine.

2. Vertrouw je bezoekers

Wanneer je goede engagement verwacht van je bezoekers, zal je vertrouwen moeten uitstralen.

Enkel wanneer ze een goede indruk van jou als bedrijf hebben zullen ze met volle zin je contactpagina betreden en je formulier invullen. Deze goede indruk kan bereikt worden met enkele kleine dingen. Bijvoorbeeld duidelijk je contactgegevens vermelden is al een goed begin. Weinig dingen wekken meer argwaan dan het gevoel te hebben van interactie met een levenloze webpagina. Mensen willen het gevoel hebben hun informatie te geven aan een medemens van vlees en bloed.

Daarnaast is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat er met de gekregen informatie gebeurt en dat de privacy van de bezoeker ten allen tijde gerespecteerd wordt.

Tot slot kan je er misschien ook aan denken om wat persoonlijke informatie over jezelf en je collega’s op de contactpagina te plaatsen. Een foto van jou en je collega’s geeft ook zeker vertrouwen aan bezoekers.

3. Wees zuinig met verplichte velden

Ook dit is een vorm van vertrouwen tegenover je bezoekers. Wanneer je bijna enkel verplichte velden toevoegt aan je contactformulier getuigt van weinig geloof in de goede wil van de bezoekers.

Tal van studies hebben reeds aangetoond dat het vaak meer kwalitatieve inzendingen oplevert als je minder verplichte velden toevoegt aan de contactpagina.

4. Vraag enkel wat er echt toe doet

Hou je contactformulier zo basic mogelijk. Het is nog altijd mogelijk om bijkomende informatie te bekomen bij het eerste persoonlijke contact. Het enige wat op dit moment telt is dat bezoekers je contactpagina bereiken en op “verzenden” klikken.

Onnodige informatie vragen leidt in zo goed als alle gevallen tot minder conversies.

5. Houd rekening met mobiele apparaten

Responsive design is iets wat vaak terugkeert bij SEO. Het is nu eenmaal gewoon belangrijk dat je website compatibel is voor smartphones en tablets. Het aantal mensen die vaker via mobiele apparaten surfen stijgt erg gestaag. Onlangs heeft wereldwijd zelfs het mobiele verkeer het desktop verkeer overstegen. 

Zorg er dus ook voor dat je contactpagina geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Een contactpagina die niet gebruiksvriendelijk is op bijvoorbeeld een smartphone zorgt ervoor dat je de aandacht van heel wat bezoekers snel verliest en dat je dus waardevolle kansen misloopt.

6. Ga voor een strak design

Wat vaak ook positieve resultaten oplevert is het gebruik van een strak design voor je contactpagina en –formulier.

De aandacht van de bezoeker wordt minder afgeleid van waarvoor hij/zij uiteindelijk de contactpagina bezocht: contact leggen.

Ga voor zo weinig mogelijk wrijving

De rode draad hier is eigenlijk vrij simpel. Zorg ervoor dat er voor de bezoeker zo weinig mogelijk wrijving is bij het invullen van het contactformulier. Tonen dat je vertrouwen hebt in je bezoekers door voldoende informatie te verstrekken en door vooral geen onnodige informatie te vragen kan al snel een positieve invloed hebben.

Wilt u zo veel mogelijk leads bekomen met uw website?
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek!

Contact

  • * opgegeven velden zijn verplicht
  • Dit veld is bedoeld voor validatie en moet ongewijzigd blijven.