Een webshop is altijd al een waardevolle manier geweest om online verkoop te genereren, maar sinds de coronacrisis is een webwinkel gewoonweg onmisbaar geworden voor elke Belgische handelaar. Overweeg je om een webshop te beginnen? Now is the time to make it happen! En wij vertellen je exact waarom.
E-commerce, een booming business in tijden van crisis
De coronacrisis kwam voor velen als een donderslag bij heldere hemel en bracht de wereld volledig tot stilstand. Van de ene dag op de andere moesten quasi alle fysieke winkels de deuren sluiten en zagen bedrijven zich genoodzaakt hun activiteiten te staken. Tegelijkertijd wilden klanten net massaal artikelen kopen, om zichzelf of hun kinderen te entertainen, om de sportieveling in zichzelf naar boven te halen of om hun thuiswerkplek piekfijn in te richten.
Veel ondernemers zonder online shop zaten met de handen in het haar en moesten hun hele marketingstrategie omgooien. Anderzijds konden winkels met een webshop rustiger ademhalen en sommigen zagen hun online verkoop zelfs stijgen. Uit een onderzoek van de handelsfederatie Comeos blijkt dat één op de drie Belgische winkelketens zijn online omzet minstens zag verdubbelen tijdens de coronacrisis.
Maar het zijn vooral onze Noorderburen en kanjers zoals Coolblue, Bol.com, Amazon en Zalando die met de winst gingen lopen. In een open brief riepen Wouter Torfs (CEO van Schoenen Torfs) en 25 collega-CEO’s daarom op om vooral bij lokale handelaars te kopen: “Koop op onze Belgische webshops. Niet omdat het gemakkelijker is, maar omdat het juist voelt.”
Webshop beginnen? Dit is hét moment!
Ondertussen zijn we stilletjesaan begonnen aan de afbouw van de coronamaatregelen en sinds 11 mei mogen fysieke winkels voorzichtig opnieuw de deuren openen. Toch is de coronacrisis nog lang niet voorbij en blijf je er baat bij hebben om je producten online te etaleren. Zeker met het oog op de toekomst. Denk je eraan een webshop te beginnen? Dit zijn de 5 redenen waarom je er maar beter NU werk van maakt.
1) Kies voor meer zekerheid
Moet je je fysieke winkel plots opnieuw sluiten door de crisis? Vindt er een onverwachte gebeurtenis plaats, zoals een lek of een brand? Laat je renovatiewerken uitvoeren in je winkel? Door een webwinkel of webshop te beginnen, blijf je inkomsten genereren en dat 24/7. Een online shop kent geen openingsuren en is altijd open, wat er ook gebeurt.
2) Profiteer van
de e-commerce trend
E-commerce was al serieus in opmars vóór de coronacrisis en is tijdens de lockdown alleen maar populairder geworden. Het ziet er bovendien naar uit dat dit succesverhaal zal blijven duren, aangezien veel mensen nu het gemak van online winkelen hebben ontdekt en ervaren.
3) Verhoog je zichtbaarheid, ook op internationaal vlak
Door een webshop te beginnen, bereik je mensen die verder weg wonen en normaal gezien niet snel een bezoekje aan je winkel kunnen brengen. Het is een extra verkoopkanaal dat jou in contact brengt met een groter doelpubliek en jou zowel op nationaal als op internationaal niveau extra visibiliteit kan opleveren.
4) Realiseer meer klantenbinding
Een webshop is een perfecte manier om aan cross-selling of upselling te doen en geeft je bovendien de unieke kans om loyaliteit te creëren bij je klanten. Zo kan je je klanten tijdens of na hun aankoopproces stimuleren om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of om jouw winkel te volgen op social media. Ook dat is een sterke troef om achter de hand te hebben tijdens crisistijden.
5) Leid meer klanten naar je fysieke winkel
Een fysieke winkel en een webshop vormen de perfecte symbiose. Vaak willen klanten eerst online producten vergelijken en informatie verzamelen, maar de aankoop zelf uitvoeren in een fysieke shop. Als klanten jou dus online vinden, zullen ze jouw fysieke shop ook een stuk makkelijker ontdekken.
Professionele en succesvolle webshop beginnen?
The Website Company bouwt voor jou een webshop die hoge toppen scheert in Google. Zo kan jij altijd verkoop blijven genereren, zonder zorgen.