Eerder zeiden we al dat het vreemde jaar 2020 meer dan ooit hét jaar is om een webshop te beginnen. Sinds de coronalockdown boomt e-commerce als nooit tevoren en het ziet er niet naar uit dat het succes van webshops snel een terugval zal kennen. In dit artikel geven we daarom enkele kant-en-klare tips. Hoe start je een webshop en hoe laat je je webshop groeien?
Ga voor een rich snippet
Een normaal organisch Google-zoekresultaat ziet er als volgt uit: metatitel, URL, metabeschrijving. Bij sommige zoekresultaten zie je nog heel wat meer informatie. Zulke resultaten worden rich snippets genoemd. Ze zijn ‘verrijkt’ met informatie. Die extra info is bijvoorbeeld een prijsindicatie, klantenbeoordeling met sterretjes, de beschikbaarheid van een product, een kalender met evenementen, een recept… Het grote voordeel? Ze vallen op tussen de gewone resultaten.
Om je webshop te laten groeien zijn vooral de opties prijsindicatie, reviews, beschikbaarheid en breadcrumb nuttig. Google haalt deze informatie uit code die we via handige plugins aan je WooCommerce-webshop kunnen toevoegen.
Zet in op lokale vindbaarheid
Ook al is de wereld dankzij technologie een dorp, veel mensen shoppen graag lokaal. Ook online. Steeds meer zoekopdrachten hebben een lokale intentie en op basis van locatiegegevens weet Google precies waar je bent. Local SEO speelt daarom een steeds grotere rol, ook om je webshop te laten groeien. Je kan SEO-optimaliseren voor lokale organische zoekresultaten, maar er is ook de local 3-pack. Zorg er daarom zeker voor dat je Google Mijn Bedrijf-profiel on point is.
De local 3-pack zijn de drie resultaten die onder een kaartje verschijnen bij een zoekopdracht met lokale intentie. De informatie haalt Google uit je Mijn Bedrijf-pagina. Daar een plaatsje verwerven is heel nuttig. Het valt op en je komt boven de eerste organische resultaten terecht. Ideaal dus voor meer succes met je webshop.
Geef voordelen van je product in de plaats van kenmerken
Materiaal, kleur, gewicht, ingrediënten, opslagcapaciteit… Productkenmerken zijn uiteraard belangrijk zodat je klant voldoende informatie heeft over de specificaties, maar het is niet wat hem overtuigt om voor jouw webshop te kiezen. Dat zijn de voordelen die je hem biedt. Uiteindelijk is de consument op zoek naar de oplossing voor een probleem. Voordat je je webshop begint, ga je best eerst na welk probleem je met je product of dienst het hoofd biedt. Leg de nadruk dus op de voordelen en niet zozeer op de productspecificaties om je webshop te optimaliseren.
Laat reviews van producten zien
Reviews kan je zien als online mond-tot-mondreclame. Ze zijn heel belangrijk in het succes van webshops omdat mogelijke klanten de mening van andere gebruikers als betrouwbaarder beschouwen dan wat de producent zelf over zijn product zegt. “Als andere gebruikers zeggen dat het goed is, dan zal het wel zo zijn.” Dit is het principe van social proof. Een positieve review kan zomaar het laatste duwtje in de rug zijn dat de consument nodig heeft om over te gaan tot de aankoop van je product.
Zet je positieve reviews dus gerust in de verf en ga negatieve reviews niet uit de weg. Reageer begripvol op een negatieve comment. Zo zien andere consumenten dat je betrokken bent.
Een succesvolle webshop laten bouwen én laten groeien?
The Website Company creëert voor jou een gebruiksvriendelijke webshop op maat die je omzet maximaliseert?