Persona

Het belang van persona’s bij SEO

Zoekmachine optimalisatie, Copywriting
Het belang van persona’s bij SEO

Zoekmachine optimalisatie is voor het merendeel van de bedrijven een strategie om meer verkeer en leads te creëren of om de merkbekendheid te versterken. Dit zijn degelijke incentives waardoor een goede SEO vaak op de to do-list staat.

De kern van SEO bestaat er echter in connecties te creëren. Meer bepaald connecties met hun doelpubliek. Dit is namelijk wat het verkeer, de leads en uiteindelijk de verkoop en de groei voortstuwt. Om echter je doelgroep te bereiken moet die eerst zorgvuldig gedefinieerd zijn. Dit is waar persona’s hun intrede doen.

Ga bij persona’s in detail

De beste manier om je doelgroep tot in de details te gaan definiëren is door elk aspect van hun leven te gaan beschrijven en daarin gemeenschappelijke connecties te vinden. Dit biedt duidelijkheid over wat ze doen, maar vooral ook waarom. Dit gaat misschien wat ver, denken sommigen onder jullie ongetwijfeld. Toch kan je hierdoor een betere strategie opstellen die de context mee in rekening brengt en uiteindelijk zal lonen.

persona-voorbeeld

Persona’s en demografie

Een sterke basis geeft je persona’s meer kracht en dus meer waarde. Daarom is het belangrijk een geode basiskennis te vergaren van je doelgroep. Met behulp van deze demografische kenmerken kun je een basisstructuur opstellen voor je persona’s. Deze informatie wordt het meest gehaald uit marktonderzoek of databanken. Let wel dat je informatie up to date is en baseer je niet op slechts één bron. Dergelijke informatie kan van dag op dag veranderen.

Op vlak van demografie moet je met de beschrijving van je persona’s volgende zaken in rekening nemen:

  • Hoe beschrijven ze zichzelf? Ouder, student, ondernemer, arbeider, … ?
  • Waar zijn ze woonachtig? Stad, dorp, platteland, …?
  • Tot welke generatie behoren ze? Generatie X, Millenials, …?
  • In welke sector zijn ze actief? Media, wetenschap, landbouw, …?
  • Wat is hun functie? Manger, arbeider, bediende, …?

Maar hoe helpt dit nu op vlak van zoekmachine optimalisatie? Het is eigenlijk vrij simpel. Een website die gericht is op pakweg huismoeders zal er heel anders uitzien dan een website die managers van een bouwbedrijf als publiek heeft. Basiskennis vergaren met behulp van persona’s en je doelgroep structuren zal het makkelijker maken goede informatie en content te creëren.

Persona’s en het sociale aspect

De mens is van nature een sociaal wezen. De mensen waarmee we ons associëren definiëren voor een groot deel wie we zelf zijn en hebben een niet te onderschatten invloed op wat we denken en doen. Niemand wil namelijk als buitenstaander bestempeld worden.

Op sociaal vlak moet je volgende zaken in rekening brengen voor je persona’s:

  • Waaruit bestaat de groep en wie zijn de leiders of buitenstaanders?
  • Waardoor worden ze beïnvloed?
  • Tot welke groepen/organisaties behoren ze?
  • Welke media trekken hun aandacht? Sociale media, printmedia, TV, internet, …?
  • Wat doen ze voor ontspanning?

Op vlak van SEO kunnen deze sociale aspecten, net als de demografische, helpen om meer context te scheppen om zo de strategie te verbeteren. Vooral bij link building kan dit zeer handig zijn. Als je weet waar je persona’s vertoeven kan je makkelijk nieuwe linken creëren. Niches die gerelateerd zijn aan die van je persona’s bieden een geheel nieuwe netwerk- en marketingmogelijkheid door ook een publiek vergelijkbaar met het jouwe aan te spreken. Connecties worden makkelijker gelegd en zo wordt uiteindelijk je initiële doel makkelijker verwezenlijkt.

Persona’s en empathie

Wat we dus proberen is om betekenisvolle online connecties te creëren die uiteindelijk resultaten opleveren voor je bedrijf. De beste manier om iemands aandacht werkelijk te trekken en te behouden is om hen aan te spreken op een persoonlijk niveau. Op zo’n manier zullen zij de connectie als meer ervaren dan enkel  formeel of zakelijk.

Houd dus rekening met volgende zaken. Wat … ze?

  • Zien. Wat gebeurt er rondom hen?
  • Zeggen. Wat zeggen ze tegen familie, vrienden, collega’s of hun baas?
  • Doen. Wat is hun attitude en gedrag?
  • Voelen. Wat zijn gemeenschappelijke gevoelens die ze ervaren?
  • Horen. Wat zeggen anderen rondom hen?
  • Denken. Wat is er belangrijk en wat willen ze bereiken?

Door bij je persona’s hier aandacht aan te besteden wordt een beter beeld gevormd van hoe je doelgroep de wereld ziet en hoe ze er mee in verhouding staan. Hierdoor kun je hen aanspreken op een dieper, persoonlijker niveau. Pas hier de boodschap die je wil brengen op aan.

Persona’s en SEO

Persona’s helpen je dus je doelgroep beter te begrijpen waardoor je je boodschap en dus je content beter kunt maken. Zoals je ongetwijfeld al weet is content zowat dé hoeksteen van een uitstekende SEO.

Hoewel hoeveelheid content een invloed heeft op je positie tussen de zoekresultaten is het nog belangrijker content te creëren die je doelgroep waarlijk aanspreekt op een persoonlijk niveau. Hierdoor worden waardevolle connecties gecreëerd die uiteindelijk zorgen voor meer engagement, leads en, niet onbelangrijk, conversie.

Contact

  • * opgegeven velden zijn verplicht
  • Dit veld is bedoeld voor validatie en moet ongewijzigd blijven.