clickbait

Clickbait: Spring er voorzichtig mee om!

Copywriting
Clickbait: Spring er voorzichtig mee om!

Een goede kop of titel zorgt ervoor dat het merendeel van de mensen die hem lezen geïnteresseerd raken en doorklikken. Het is daarom niet verwonderlijk dat we onze uiterste best doen om onze koppen opvallend en aantrekkelijk te maken. Meer clicks betekent namelijk meer verkeer en uiteindelijk meer verkoop, toch?

In se kan het zo worden samengevat, maar zoals alles binnen de wereld van SEO is het niet zo straight forward als het eerst lijkt. Het gebruik van zogenaamde clickbait koppen, die de lezer op zo’n manier in de maling nemen dat ze op een link klikken die hen eigenlijk maar matig interesseert, is een manier om meer klikken te genereren, maar vaak met een averechts effect op je leads en ranking.

Volg even mee en alles wordt snel duidelijk.

Clickbait ontleed

Het komt er dus eigenlijk op neer dat iemands aandacht wordt getrokken door een bepaalde kop of titel. De nieuwsgierigheid wordt opgewekt waardoor het bijna onweerstaanbaar wordt om door te klikken naar het eigenlijke artikel.

Dergelijke koppen of titels zijn eigenlijk wel vrij makkelijk te herkennen omdat ze bijna altijd dezelfde componenten bevatten. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van ‘grote’ woorden zoals “ongelooflijk” of “adembenemend”. Of ze maken gebruik van catch phrases zoals bijvoorbeeld “Je gelooft nooit wat er toen gebeurde..” of “Hier zal je versteld van staan!”

Wat je ook vaak ziet is dat er een cijfer voorkomt in de kop of titel zoals bijvoorbeeld “6 redenen waarom je absoluut …” én dat de lezer rechtstreeks wordt aangesproken om de betrokkenheid nog meer kracht bij te zetten.

Maar waar loopt het dan uiteindelijk mis?

Een clickbait titel of kop zorgt voor een hogere bounce rate

Het is allemaal heel mooi als veel mensen geïntrigeerd zijn door je titel en nieuwsgierig zijn naar het eigenlijke artikel, maar wanneer het artikel hen niet geeft wat ze verwachten haken ze vaak snel weer af. Een catch of power phrase als “Dit is ongelooflijk!”, kan dan wel de aandacht trekken, maar dat wil niet per se zeggen dat de opgewekte interesse ook zeker stand houdt.

Het is dus van groot belang dat het artikel ook daadwerkelijk de beloftes van de titel waarmaakt en aan de verwachtingen van de lezer voldoet. Wanneer dit niet het geval is, is een bounce niet ver weg.

Wat is dan het gevolg van een hoge bounce rate?

Een hoge bounce rate heeft als gevolg dat Google je webpagina als niet kwalitatief zal aanzien. Wanneer iemand op je webpagina terechtkomt en zo goed als meteen weer terugkeert naar de Google zoekresultaten (of zelfs de Facebook feed) toont dat aan dat de content op die pagina voor de lezer niet nuttig was. Wat de lezer dus hoopte te weten te komen kwam niet overeen met wat er daadwerkelijk op de pagina te vinden was.

Google hecht er veel belang aan dat gebruikers van de zoekmachine op een zo makkelijk en zo snel mogelijke manier een oplossing op hun probleem of vraag vinden. Wanneer dit niet gebeurt heeft Google er dus geen baat bij om jouw pagina een prominente plaats te geven in de zoekresultaten of de ranking.

Daarnaast is het ook een feit dat dit niet alleen bij Google in verkeerde aarde valt. Wanneer je iets te gretig omspringt met het gebruik van clickbait geef je ook verkeerde signalen aan de lezer. Wanneer eenzelfde persoon meermaals valt voor clickbait van eenzelfde website en van een kale reis terugkeert zal het vertrouwen in de website in kwestie zienderogen afnemen. We hoeven u waarschijnlijk niet te vertellen dat dit nefast is voor de reputatie van desbetreffende website en dat reputatie een website kan maken of kraken.

Wat kunnen we dan beter doen?

Begrijp ons zeker niet verkeerd. Het is niet de bedoeling dat we allemaal standaard koppen en titels gaan schrijven die weinig tot de verbeelding spreken en gewoon ronduit saai zijn. Clickbait koppen en titels hebben gewoon niet het gewenste resultaat en worden op de lange termijn voor iedereen ronduit irritant.

Tracht daarom een titel te schrijven die de aandacht trekt om de juiste redenen en niet omdat je de regels van de ‘kunst’ van het clickbaiten hebt gevolgd. Zorg ervoor dat de content zelf sterk is en dat de titel perfect de lading dekt. Een titel die de aandacht trekt en catchy is, is helemaal OK, maar zorg ervoor dat de eigenlijke content de verwachtingen ook kan inlossen.

Contact

  • * opgegeven velden zijn verplicht
  • Dit veld is bedoeld voor validatie en moet ongewijzigd blijven.