pagination

De reis doorheen de content: Infinite Scrolling vs. Pagination

Zoekmachine optimalisatie
De reis doorheen de content: Infinite Scrolling vs. Pagination

Search engine optimization is een onderwerp waarrond heel vaak discussie ontstaat. Wat echter uitermate veel stof deed opwaaien was de discussie rond het laden van nieuwe content op bijvoorbeeld je blogpagina. Wat is nu beter voor SEO? Met pagina’s werken is een mogelijkheid, met een “laad meer”-knop ook of je kunt opteren voor iets wat infinite scrolling wordt genoemd. We overlopen even wat de discussie ons tot nu toe heeft bijgebracht.

Vorige/volgende

Het principe van vorige/volgende is alomtegenwoordig. Het is dus niet verwonderlijk dat je verwacht dat dit systeem ook goed werkt. Toch zijn er ook tegenhangers van deze manier van werken en wel om deze redenen.

Vooreerst is er het feit dat de bezoeker geen idee heeft van hoeveel content er daadwerkelijk aanwezig is. Het is geen echte incentive voor iemand die op zoek is naar specifieke informatie of een specifiek product om op “Volgende” te klikken.

Op vlak van zoekmachine optimalisatie is deze manier van werken ook nadelig. Google zal de pagina uiteindelijk wel vinden, maar vooral bij grotere websites kan dit toch problemen opleveren. Het zal enige tijd in beslag nemen om alle sub pagina’s te indexeren. Dus op vlak van SEO is deze mogelijkheid ver van ideaal.

Infinite scrolling

Er is sprake van infinite scrolling als nieuwe content automatisch wordt geladen bij het naar beneden scrollen in een pagina. Hier is natuurlijk sprake van hetzelfde probleem als bij het vorige/volgende-principe. Hoe lang duurt het vooraleer ik de gewenste informatie daadwerkelijk bereik?

infinite-scrolling

Nog belangrijker om rekening mee te houden is dat het op vlak van search engine optimization ook problemen oplevert. Het is namelijk zo dat de content verborgen blijft totdat daadwerkelijk ver genoeg gescrold wordt. Hoewel Google hier wel rekening mee houdt, zal zichtbare content altijd meer doorwegen dan verborgen content.

Daarnaast wordt ook gewezen op het gebruik van JavaScript bij dergelijke zaken. Ook hier maakt Google degelijke sprongen in de goede richting, maar als het aankomt op het indexeren van JavaScript gerelateerde zaken is het nog ver van ideaal.

Op vlak van gebruikservaring zou je denken dat dit een goede manier van werken is. Het geeft namelijk een vlotte indruk, niet? Ergens wel, maar op deze manier wordt volgorde van de items vaak bepaald door recentheid in plaats van relevantie of onderwerp.

Paginering

Tot slot willen we het nog hebben over paginering. Laatste keer, goede keer dan maar zeker?

Inderdaad, want deze manier komt in de discussie toch vaak als the way to go naar voor. Op deze manier worden verschillende pagina’s met content gemaakt en worden deze elk afzonderlijk gelinkt. Dit is ook de manier waarop Google met hun resultatenpagina’s te werk gaat. Follow the leader!

Je kunt deze pagina’s ook linken met volgende/vorige, zoals hierboven aangegeven, maar paginering werkt uiteindelijk toch beter. Je geeft Google en je bezoekers namelijk de mogelijkheid om heel wat meer pagina’s meteen aan te klikken. Je geeft je bezoekers dus niet enkel de mogelijkheid om te navigeren tussen opeenvolgende pagina’s, maar ook gewoon andere pagina’s. Elke pagina is op deze manier te bereiken met slechts enkele klikken. Omdat dit ook voor Google makkelijker werken is zal het op vlak van SEO ook voordelen opleveren. Elke pagina is namelijk specifiek gelinkt.

Conclusie

Het is nu wel duidelijk dat paginering naar voor komt als absolute winnaar. Google en andere zoekmachines worden wel steeds beter in het indexeren van je website, los van de mogelijkheid die jij opteert. Waarom zou je het hen echter moeilijk maken als het ook makkelijk kan? Paginering helpt Google en ook je bezoekers  namelijk om makkelijk tussen de informatie die je aanbiedt te navigeren.

Contact

  • * opgegeven velden zijn verplicht
  • Dit veld is bedoeld voor validatie en moet ongewijzigd blijven.