seo-2016

Wat we hebben geleerd over SEO in 2016

Zoekmachine optimalisatie
Wat we hebben geleerd over SEO in 2016

Wat we waarschijnlijk niet hoeven te vertellen is dat 2016 een uitermate bewogen jaar is geweest. In de SEO wereld was het ook allesbehalve rustig. De ene ommezwaai volgde de andere pijlsnel op en telkens waren we genoodzaakt onze strategie op meerdere vlakken aan te passen. Maar wat heeft dit bewogen jaar ons eigenlijk bijgebracht?

Straight ahead!

Hoewel we de woorden “SEO is dead” de voorbije jaren vaak hebben horen vallen, blijkt dat de doemdenkers die ze neerschreven het nu toch niet bij het rechte eind hadden. Zoekmachine optimalisatie zoals ze ettelijke jaren geleden was is inderdaad niet meer, maar wat verwacht je ook met een industrie die sneller dan het licht verandert.

De industrie an sich leeft echter meer dan ooit. Ook in onze contreien wordt deze  marketing strategie meer en meer omarmd, wat ons zeer gelukkig maakt! Eindelijk hebben ook kmo’s de kracht ingezien van een online marketingstrategie met sociale media en zoekmachines zoals Google  als absolute basis.

We moeten er wel rekening mee blijven houden dat de zoekmachines en de gebruikers nooit stilstaan. De evolutie gaat onverbiddelijk verder en in 2016 kwam dit nogmaals duidelijk tot uiting. Zoekmachine optimalisatie is niet langer een puntje op de agenda dat zomaar kan overgedragen worden aan een web designer en klaar.

De SEO industrie moet als een marketingstrategie op zich aanzien worden waarin heel wat actoren samen aan de slag moeten om het best mogelijke resultaat te behalen. Content marketers, web developers, UX designers, marktonderzoekers, … Elk heeft de nodige kennis en ervaring in handen die nodig zijn om zoekmachine optimalisatie te doen werken. Elk van deze zaken moet op een perfecte manier samenkomen, anders is de o zo begeerde eerste plaats nog zeer ver weg.

Here comes Artificial Intelligence

Grote spelers als Google, IBM, Amazon en ook Apple zijn al enige tijd druk in de weer als het aankomt op Artificial Intelligence (AI). Deze technologie kan worden gebruikt om repetitieve handelingen te automatiseren.

Op vlak van zoekmachine optimalisatie maakten we steeds meer kennis met RankBrain van Google. Dit zelflerende AI systeem behoort nu tot de top drie van ranking factors van het zoekalgoritme van Google. Dit was dan ook de meest logische stap daar Google op dagelijkse basis meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten te verwerken krijgt. Het gaat zelfs nog verder: 16 tot 20 procent van deze zoekopdrachten zijn volledig uniek en nooit eerder ingegeven in de zoekmachine.

google-ai-rankbrain

Needless to say hadden ze eigenlijk geen andere keuze dan de kracht van “Machine learning” te omarmen om dit probleem te tackelen.

Hoewel we nog in de beginfase van deze technologie vertoeven zal het niet heel lang meer duren voor alle aspecten van AI volledig up and running zijn. Zeker met het stijgende aantal voice searches door de komst van smart tools als Amazon Echo en Google Home. Deze geven de technologie reuzen namelijk zeer kostbare informatie om Artificial Intelligence naar het volgende niveau te brengen.

Google updates

Tot slot willen we ook nog even wijzen op Google als ultieme motor achter de constante evolutie. Dit jaar verrasten ze iedereen die actief is in de SEO sector meermaals met updates van hun algoritme. Elk jaar maken ze tot wel 500 aanpassingen aan hun algoritme maar grote updates zijn vaak niet zo dik gezaaid.

Dit jaar begon het al met de versterking van het mobile-friendly ranking algoritme. Later in 2016 werd zelfs aangekondigd dat we naar een mobile first situatie zouden evolueren. Er zijn namelijk meer zoekopdrachten ingegeven op mobiele apparaten dan op laptops en desktops in de tweede helft van 2016. Het is dus overduidelijk dat mobielvriendelijkheid een must is om te scoren. Wie hier achterop blijft zal de gevolgen moeten dragen.

mobile-first

Naast de groeiende focus op mobile waren nog twee grote updates prominent aanwezig in 2016: Penguin 4.0 en Possum. Penguin ging sites met bad links als minder waardevol aanzien terwijl Possum impact had op local search en dus ook Google Maps. De bedoeling van Possum was om de local search te diversifiëren. Deze laatste werd door Google zelf nooit bevestigd, maar wordt door experten in SEO toch aanzien als één van de grootste updates van de laatste jaren.

Op naar 2017

2016 was zonder twijfel een bewogen jaar op vlak van zoekmachine optimalisatie. In 2017 zal het dus zeker niet lekker achteroverleunen zijn in de zetel. Rankbrain zal steeds prominenter aanwezig zijn en meer autoriteit hebben als het aankomt op ranking in Google. Hier moeten we dus zeker rekening mee houden en er slim op inspelen door onze content en links hieraan aan te passen.

Verder zal SEO steeds meer een gevestigde waarde vormen in grote én kleine bedrijven over de hele wereld, inclusief de Lage Landen. Zoekmachine optimalisatie is enorm krachtig en wordt nu ook eindelijk als dusdanig erkend.

Wij zijn in ieder geval klaar voor wat 2017 in petto heeft.

Contact

  • * opgegeven velden zijn verplicht
  • Dit veld is bedoeld voor validatie en moet ongewijzigd blijven.